1: Mulig å oppfatte
Informasjon og brukergrensesnittkomponenter må presenteres for brukere på måter som de kan oppfatte.
1.1. Tekstalternativer: Gi tekstalternativer til alt ikke-tekstlig innhold, slik at det kan konverteres til formater som brukerne har behov for, for eksempel stor skrift, blindeskrift, tale, symboler eller enklere språk.
1.2. Tidsbaserte medier: Gi alternativer til tidsbaserte medier.
- Understanding Guideline 1.2
- 1.2.1 Bare lyd og bare video (forhåndsinnspilt)
- 1.2.2 Teksting (forhåndsinnspilt)
- 1.2.3 Synstolking eller mediealternativ (forhåndsinnspilt)
- 1.2.4 Teksting (direkte)
- 1.2.5 Synstolking (forhåndsinnspilt)
- 1.2.6 Tegnspråk (forhåndsinnspilt)
- 1.2.7 Utvidet synstolking (forhåndsinnspilt)
- 1.2.8 Mediealternativ (forhåndsinnspilt)
- 1.2.9 Bare lyd (direkte)
1.3. Mulig å tilpasse: Lag innhold som kan presenteres på forskjellige måter (for eksempel med enklere layout) uten at informasjon eller struktur går tapt.
- Understanding Guideline 1.3
- 1.3.1 Informasjon og relasjoner
- 1.3.2 Meningsfylt rekkefølge
- 1.3.3 Sensoriske egenskaper
1.4. Mulig å skille fra hverandre: Gjør det enklere for brukerne å se og høre innhold, blant annet ved å skille forgrunnen fra bakgrunnen.
- Understanding Guideline 1.4
- 1.4.1 Bruk av farge
- 1.4.2 Styring av lyd
- 1.4.3 Kontrast (minimum)
- 1.4.4 Endring av tekststørrelse
- 1.4.5 Bilder av tekst
- 1.4.6 Kontrast (forbedret)
- 1.4.7 Lav eller ingen bakgrunnslyd
- 1.4.8 Visuell presentasjon
- 1.4.9 Bilder av tekst (ingen unntak)
2: Mulig å betjene
Det må være mulig å betjene brukergrensesnittkomponenter og navigeringsfunksjoner.
2.1. Tilgjengelig med tastatur: Gjør all funksjonaliteten tilgjengelig med tastatur.
2.2. Nok tid: Gi brukerne nok tid til å lese og bruke innhold.
- Understanding Guideline 2.2
- 2.2.1 Justerbar hastighet
- 2.2.2 Pause, stopp, skjul
- 2.2.3 Ingen tidsberegning
- 2.2.4 Avbrytelser
- 2.2.5 Ny godkjenning
2.3. Anfall: Ikke utform innhold på en måte som er kjent for å forårsake (epileptiske) anfall.
2.4. Navigerbar: Gjør det mulig for brukerne å navigere, finne innhold og vite hvor de befinner seg.
- Understanding Guideline 2.4
- 2.4.1 Hoppe over blokker
- 2.4.2 Sidetitler
- 2.4.3 Fokusrekkefølge
- 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst)
- 2.4.5 Flere måter
- 2.4.6 Overskrifter og ledetekster
- 2.4.7 Synlig fokus
- 2.4.8 Plassering
- 2.4.9 Formål med lenke (bare lenke)
- 2.4.10 Deloverskrifter
3: Forståelig
Det må være mulig å forstå informasjon og betjening av brukergrensesnitt.
3.1. Leselig: Gjør innholdet leselig og forståelig.
- Understanding Guideline 3.1
- 3.1.1 Språk på siden
- 3.1.2 Språk på deler av innhold
- 3.1.3 Uvanlige ord
- 3.1.4 Forkortelser
- 3.1.5 Leseferdighet
- 3.1.6 Uttale
3.2. Forutsigbar: Sørg for at websider presenteres og fungerer på forutsigbare måter.
- Understanding Guideline 3.2
- 3.2.1 Fokus
- 3.2.2 Inndata
- 3.2.3 Konsekvent navigering
- 3.2.4 Konsekvent identifikasjon
- 3.2.5 Endring på anmodning
3.3. Inndatahjelp: Hjelp brukere med å unngå feil og å rette opp feil.
- Understanding Guideline 3.3
- 3.3.1 Identifikasjon av feil
- 3.3.2 Ledetekster eller instruksjoner
- 3.3.3 Forslag ved feil
- 3.3.4 Forhindring av feil (juridiske feil, økonomiske feil, datafeil)
- 3.3.5 Hjelp
- 3.3.6 Forhindring av feil (alle)
4: Robust
Innholdet må være robust nok til at det kan tolkes på en pålitelig måte av brukeragenter, inkludert kompenserende teknologi.